Nog een paar dagen!

21 juli 2013 - Enschede, Nederland

Na een lange voorbereiding van meer dan een half jaar gaat het grote avontuur dan eindelijk bijna beginnen: onze reis naar de United States of America! We gaan opzoek naar de roots van de Amerikaanse muziek, te beginnen met een bezoek aan de stad van de jazz: New Orléans, Louisiana. Vervolgens zullen we onze reis voortzetten langs de Mississippi River op zoek naar de blues, soul en rock ’n’ roll door de Mississippi Delta naar Memphis, Tennessee om te eindigen in de hoofdstad van de country music Nashville, Tennessee. Dit gebied van de USA staat echter niet alleen bekend om het ontstaan van de verschillende muziekstijlen. De staat Mississippi wordt ook wel ‘de derde wereld van de Verenigde Staten genoemd’. Het is een arm gebied waar de sporen van de slavernij op de katoenplantages en de daarop volgende burgeroorlog nog goed zichtbaar zijn.

Vanuit Nashville, Tennessee vliegen we naar Orlando, Florida de hotspot voor entertainment en outlet stores. Vanuit hier rijden we naar Cape Canaveral  om een bezoek te brengen aan het NASA Kennedy Space Center. Hier wordt er aan ruimtemissies gewerkt en er worden lanceringen uitgevoerd. Daarnaast is er een visitor center, een IMAX theater, verschillende tentoonstellingen en opgestelde raketten om te bekijken, en als je maar genoeg betaalt kun je zelfs een ‘lunch with an astronaut’ nuttigen. Vanuit hier gaan we langs de kust omlaag naar Miami om na een paar dagen de Overseas Highway te nemen, bestaande uit 43 bruggen over de Golf van Mexico, naar Key West! Onderweg zullen we nog alligators gaan spotten in de Everglades. Key West is het zuidelijkste puntje van de Verenigde Staten en ligt slechts 150 km bij Cuba vandaan. Het schijnt dan ook meer te voelen alsof je op Cuba bent dan in de Verenigde Staten.

De laatste dag zullen we bij familie van Anne in Delray Beach doorbrengen, waarna Leon na drie weken weer terug vliegt naar Amsterdam. Anne blijft dan nog 2,5 week bij haar familie voor de gezelligheid en om haar Keuzeproject Persoonlijke Profilering te doen in Palm Beach.

We hebben het onszelf niet makkelijk gemaakt door op 20 jarige leeftijd naar de USA te gaan. Een aantal hotels hebben we weer moeten annuleren omdat ze een minimum leeftijd van 21 jaar bleken te hanteren,  uitgaan is lastig onder de 21 en we zullen het een aantal weken zonder alcoholische versnaperingen moeten doen. Maar het grootste probleem was toch wel het regelen van vervoer tijdens de reis, dit heeft een groot deel van onze tijd ingenomen het afgelopen half jaar. De USA is natuurlijk hét land van de auto en daar is alles dan ook helemaal op ingesteld. Het huren van een auto mag eigenlijk pas vanaf een leeftijd van 25 jaar, maar in veel staten kan het ook met een leeftijd van 21-24 jaar mits je een flinke ‘under age fee’ betaalt. Helaas zijn we allebei 20 en bleek het huren van een auto echt niet mogelijk te zijn. We hebben alle opties onderzocht, zelfs overwogen om daar een auto te kopen. Uiteindelijk hebben we een bedrijf gevonden waarbij we in Florida een auto kunnen huren die de staat niet uit mag en waar we nog een extra ‘under age fee’ voor moeten dokken, maar we hebben er toch voor gekozen om dit te doen aangezien je er ook een hoop vrijheid mee koopt. Maar daarmee was het probleem niet opgelost, want we konden de auto op geen enkele manier verzekeren aangezien we nog geen 21 zijn. Laat de USA nou net het land zijn waar je om het minste of geringste een aanklacht aan je broek hebt hangen en waar een verzekering hebben dus toch wel erg fijn is! Met veel pijn en moeite en menig telefoontje naar Orlando hebben we dan toch voor elkaar gekregen dat het verhuurbedrijf ons een verzekering verschaft, ook tegen een prijs waar we het maar niet over zullen hebben. Al met al komt het er op neer dat we voor hetzelfde bedrag een Ford Mustang Cabrio hadden gehad als we 4,5 jaar ouder waren geweest, nu zullen we het met een Toyota Corolla or similar moeten doen. Maar we zijn al lang blij dat we het laatste deel van de reis toch de beschikking over een auto zullen hebben! De reis van New Orléans naar Nashville zullen we met Greyhound bussen gaan afleggen, dit belooft ook een waar avontuur te worden. Van ervaringsdeskundigen hebben we vernomen dat de NS er niks bij is.. laat Anne nou net zo’n talen zijn in het reizen met de NS.

Vrijdag vliegen we van Amsterdam naar Atlanta, Georgia waar we twee uur de tijd hebben om door de immigration heen te komen en het vliegtuig naar New Orléans, Louisiana te halen. We hebben er heel veel zin in en we gaan proberen om de mensen die het leuk vinden zo veel mogelijk op de hoogte te houden via deze blog! Onder het kopje ‘kaart’ kun je precies zien op welke dag we waar zijn. We hebben nog vier dagen de tijd om alles voor te bereiden en in te pakken en om nog even te genieten van een van onze hobby’s: samen lekkere wijnen drinken, voordat we er straks een aantal weken ‘not allowed to’ zijn!